• Sinds 2013 toonaangevend
  • Een oplossing voor elk bedrijf
  • Ons team verbindt en ontzorgt
Klantbeoordeling: 4,3 / 5

Inspiratie

‘The Imposter Syndrome’ op de werkvloer

Eva Bakker
Leestijd: 6 minuten

Een term die je steeds vaker hoort: ‘Imposter Syndrome’. Wat is het en waarom is het belangrijk om hier meer over te weten op de werkvloer? 

Het Imposter Syndrome werd als eerst genoemd in 1978 tijdens een onderzoek naar succesvolle vrouwen en andere minderheidsgroepen. Ze interviewden vrouwen die op hoge posities zaten en ontdekten een patroon: bijna alle vrouwen bagatelliseerden hun eigen prestaties en hadden de angst dat andere mensen plotseling zouden ontdekken dat ze hun positie niet verdienden. Hoewel mannen hier ook last van kunnen hebben, is het lastiger te meten omdat er bij hen een taboe rust op het uitspreken van onzekerheden. Maar, wat is het Imposter Syndrome precies?

Het Imposter Syndrome is een fenomeen dat gelinkt wordt aan onzekerheid over intellect, vaardigheden of prestaties. Mensen die dit ervaren zien bijvoorbeeld hun eigen successen niet in, of voelen zich schuldig als ze wel succes behalen. Zij voelen zich alsof ze elk moment door de mand kunnen vallen.

“Straks hebben ze door dat ik het allemaal eigenlijk niet kan.”

Bij de nieuwe generatie – Gen Z – die op de arbeidsmarkt komt, zien we ook veel twijfel over hun eigen kunnen. Zij worden namelijk omringd door mensen die al langer in het werkveld zitten en vergelijken zichzelf meer met successen die zij online zien.

Betrap je jezelf weleens op de volgende denkpatronen?

  • Je schrijft je successen eerder toe aan geluk, dan aan je eigen kunnen;
  • Je bent bang dat je te hoge verwachtingen van jezelf hebt;
  • Je denkt snel “dat kan ik niet” als je iets nieuws moet doen;
  • Je trekt kritiek of negatieve feedback snel persoonlijk aan;
  • Je hebt constant het gevoel dat je je moet bewijzen.

Dan zou het goed kunnen dat jij ook Imposter Syndrome ervaart.

We leven in een tijd waarin successen meer (online) gedeeld worden dan ooit. Het is daarom makkelijk om jezelf te vergelijken met anderen en te denken dat jij het niet goed genoeg doet. Maar onthoudt: social media is slechts een fractie van iemands leven. Op LinkedIn wordt er nooit gedeeld welke blunders iemand die maand gemaakt heeft.

Uit onderzoek blijkt dat 82% van de mensen zich weleens ‘Imposter’ heeft gevoeld. Datzelfde onderzoek brengt dit gevoel in verband met verminderde werkprestaties, werktevredenheid en burn-out bij verschillende werknemers. Om gedrag en patronen op de werkvloer te herkennen en de gevolgen te voorkomen is het daarom belangrijk om meer over dit fenomeen te weten, zowel als werkgever als collega. 

Tips

Man, vrouw, nieuw of al langer in dienst; iedereen kan de angst hebben dat ze het niet goed genoeg doen. Dit artikel kan al geholpen hebben, maar hier zijn nog drie praktische tips om toe te passen als je even een duwtje in je rug nodig hebt.

  1. Sta stil bij- en vier je eigen prestaties. Alle diploma’s, eerdere werkervaringen en andere dingen op je cv zijn er niet zomaar gekomen, je hebt daar hard voor gewerkt! Sta ook eens stil bij hoe je deze week gepresteerd hebt op werk. 
  2. Accepteer 70%. Ook als je niet constant topprestaties levert, is het oké. Goed genoeg is precies wat er van je gevraagd wordt. Als je een perfectionist bent en altijd voor de volle 100% wil gaan is het moeilijk om deze knop om te zetten, maar het geeft je veel mentale rust als het eenmaal lukt. Probeer dit wat vaker tegen jezelf te zeggen in een drukke periode. 
  3. Kijk om je heen. Vergelijken met de momentopname en van de successen op LinkedIn is niet representatief. Kijk daarom eens om je heen naar je collega’s, hoe presteren zij? Hoe gaan zij om met prestatiedruk en successen van anderen? Waarschijnlijk zul je merken dat het ze allemaal niet zoveel uitmaakt. En toch heb jij ze hoog zitten.

Meer inspiratie

Vitality Circle XII
Hersenen willen lezen!
Bevroren fruit uit de supermarkt: is dat eigenlijk wel gezond?
De Atleetfabriek – Bioritme – Wout van Helden
De Atleetfabriek – Introductie
Veerkracht: Overwinnen en Opbloeien
De 4 belangrijkste gelukshormonen
De kracht van mindfulness

Volg ons en blijf op de hoogte

Contact

Geef je op voor onze updates